Malaysian Computer Technical Blog is tutorials, news, and information about computers, gadgets, and technology all around the world. Instead of English, it use Malay language (Bahasa Melayu) for all the Malaysians who wish to learn and discover more..

Masukkan email anda:

untuk artikel percuma di sini. Sila periksa email untuk pengesahan @emailenfuego.net

AddThis Feed Button Add to Google Reader or Homepage Free Page Rank Tool

External HD 80 GB lawan pendrive 8 GB

Salam sejahtera pembaca sekalian,

Baru-baru ini saya kehilngan pendrive but kali ketiga. Pendrive 512 MB tu saya beli dengan harga rm90. Sekarang saya rasa amat sukar untuk mendapatkan pendrive 512 Mb kerana pendrive 2GB pun berharga rm60 sudah. Berakhirlah sudah zaman pendrive 128 ,256 ,512mb..

Berbalik kepada tajuk kita semula, selepas kehilangan pendrive tersebut, saya sudah serik nak beli satu lagi. Tapi memandangkan kegunaannya amat penting pada masa sekarang saya dan rakan2 pergilah membuat survey...


Hasil yang amat menarik kami discover! Pendrive 1GB = rm38+-, pendrive 2GB = rm60+-, pendrive 4GB = rm100+-. Dan satu penemuan menarik yang saya dan rakan2 baru persan walaupun benda ni dah lama wujud - external HD 80GB dengan harga rm200 (johor), rm205(low yat), rm225(Ipoh).

Bayangkan sekarang 80GB berharga rm200, berbanding 4GB ataupun 8GB yang berharga rm12x sekarang!

Saya rasa lebih untung jika membeli external hard disk dengan kapasiti tersebut. Macam simpan satu komputer yang boleh di bawa ke mana2. Saiznya tidaklah sebesar mana walaupun lebih besar dripada pendrive. :)

Walau bagaimanapun, saya belum lagi membeli external HD tersebut kerana kekurangan fulus..Hehe. Mungkinkah satu masa nanti external HD tu akan dikecilkan seperti pendrive. Siapa tahu?

InsyaAllah, nanti ada duit saya akan beli external hd tersebut dan bukan pendrive lagi.. huhu..

P/S : Kalo ada sape2 nak belanje saya pun boleh! :p

No comments: