Malaysian Computer Technical Blog is tutorials, news, and information about computers, gadgets, and technology all around the world. Instead of English, it use Malay language (Bahasa Melayu) for all the Malaysians who wish to learn and discover more..

Masukkan email anda:

untuk artikel percuma di sini. Sila periksa email untuk pengesahan @emailenfuego.net

AddThis Feed Button Add to Google Reader or Homepage Free Page Rank Tool

Cara kembalikan fail yang hilang (Recover)

Recuva sedang mengimbas drive

Hai pembaca semua,

Anda terdelete dokumen, gambar, fail tertentu? Jangan risau. Recuva (sebutan "Recover") adalah perisian yang saya akan sarankan kepada anda semua untuk mendapatkan semula fail (file, dalam bahasa inggeris) anda yang hilang.

Sama ada anda terdelete dokumen, gambar atau fail-fail lain di komputer mahupun pendrive anda, recuva mungkin boleh mengembalikannya. Jika bernasib baik, keadaan gambar atau fail tersebut akan wujud seperti yang asal. Selain kelebihan tersebut, recuva juga adalah percuma dan mempunyai saiz yang kecil untuk anda muat turun.

Cara menggunakannya amat mudah :
1. Selepas muat turun dan install, anda perlu mengklik ikon di desktop anda dua kali untuk menjalankan program (run).
2. Selepas itu, anda pilih drive apa yang hendak di'recover' atau diselamatkan atau dikembalikan. Jika pendrive, pilih drive untuk pendrive anda.
3. Kemudian klik Scan. Tunggu sehingga Recuva selesai mengimbas drive tersebut.
4. Senarai fail yang boleh diselamatkan akan terpapar. Pilih fail yang berkenaan, dan klik Recover untuk kembalikan fail tersebut.
5. Lihat direktori tempat anda recover tadi untuk fail yang berjaya diselamatkan.

Banyak perisian seperti ini di internet, tetapi kebanyakkannya adalah berbayar. Cuma klik di sini untuk website memuat turun perisian tersebut, dan pilih "Alternative Download". [saiz 647kB].

Antara perisian lain yang setara kegunaan seperti ini ialah Recover My Files, Get Data Back dan lain-lain lagi.

OK, selamat mencuba.

No comments: